Thomas Mann 1930-ban írta meg novellájában az esetet Cipollával, a borzalmas művésszel, aki előadásán hipnózis útján kezdetben mulatságos, majd egyre visszataszítóbbá váló ötleteinek végrehajtására veszi rá a közönséget. Ám Mario képes kiválni a tömegből, és szembefordulni a varázslóval.
Thomas Mann: Mario és a varázsló A központban a manipulálhatóság kérdése áll: vajon, mindenki manipulált és manipuláló egyszerre…? A manipuláció jelen van az életünk minden pillanatában: a párkapcsolatainkban, a baráti viszonyainkban, de ugyanúgy manipulál bennünket szinte minden: a politika, a vallás, a kereskedelem… Van-e saját akaratom, énem, elég vagyok-e ahhoz, hogy megteremtsem önmagamat, hogy a magam ura legyek? Ura vagyok-e önmagamnak? Az előadás az S. Fischer Verlag, Frankfurt am Main és a Mayer-Szilágyi Színházi Ügynökség, Budapest engedélyével jött létre. A szerző novellájából, a novella Sárközi György magyar fordítása és Spiró György színpadi átirata felhasználásával a színpadi adaptációt írta: Czeizel Gábor. Szereplők: Perjés JánosFekete RóbertBorbáth OttíliaSzitás BarbaraGulyás Dénes Rendező: Gulyás Dénes